Positiv indre dialog – noen enkle tips for å prestere i stressende situasjoner

Skrevet av: Katrine Thoresen, Mental trener og Researcher i rekrutteringsbyrå

 

Synes du det er vanskelig å få frem dine beste ferdigheter under et intervju?

Se for deg at du har blitt innkalt til intervju for drømmejobben! Du kjenner godt til både selskapet og bransjen, og føler deg forberedt. Kanskje har du kjøpt nye klær og føler at alt er på stell, helt til du tråkker innenfor døren til intervjulokalet. Tankene begynner å virre rundt i hodet ditt, og selvtilliten daler. Idet du skal svare på det første spørsmålet fra intervjuer, egentlig bare litt info om deg selv, merker du at du snakker deg selv ned istedenfor å fremme dine positive sider. Alt du sier fremstår usikkert eller negativt…

 

Ta kontroll over situasjonen med en positiv indre dialog

La oss starte med uttrykket «du blir det du tenker». Det er faktisk sant. Dersom du går inn i et intervju med negative tanker om deg selv, dine ferdigheter og din prestasjon, vil du også oppleves som usikker og mindre kvalifisert enn du er. Indre dialog er den samtalen som konstant foregår i eget hode. Disse tankene former i større eller mindre grad det du gjør i hverdagen.  Det som er så fint med den indre dialogen, er at vi kan kontrollere den. Den er faktisk det eneste vi kan ta kontroll over i livet vårt, som ingen andre kan påvirke.

Prøv følgende:

1. Hvis du ønsker å endre den indre dialogen må du først bli bevisst på hva du tenker. Våre handlinger styres av hva vi tenker ubevisst, og derfor må du ta kontroll over tankene dine.

2. Bestem deg for å tenke positivt! Hjernen jobber med det du fôrer den med. Den bryr seg ikke om at det er sant eller ikke. Når du sier positive ting til deg selv, så produserer kroppen positive hormoner og du vil få energi. Øv deg på å være positiv og offensiv når du snakker til deg selv. En positiv og konstruktiv indre dialog vil gi deg mer selvtillit og bedre selvfølelse. Når du har sagt det mange nok ganger, vil du virkelig tro på det og det vil påvirke hvordan du fremstår.

 

Triggerord

Skjer det ofte at du mister konsentrasjonen eller får en negativ indre dialog, kan du forsøke å lage et triggerord for deg selv. Et triggerord er et ord eller en kort setning som skal minne deg på hvordan du skal tenke, og som vil få deg i en positiv tilstand. Triggerordet vil hjelpe deg til å finne tilbake til konsentrasjon/fokus og minne deg på arbeidsoppgavene dine (i en intervjusituasjon: hvordan du ønsker å fremstille deg selv og hva du ønsker å fortelle). Dette vil føre til at du presterer bedre.

 

Indre dialog og triggerord kan trenes, og som med alt annet her i livet, gjelder prinsippet øvelse gjør mester.