Registrere CV

Når man er på leting etter ny jobb, går mye av tiden til å skrive og registrere CV. Dette er på mange måter visittkortet ditt inn til bedrifter, og jo mer tid du legger i arbeidet, desto bedre blir som regel resultatet.

En CV, eller curriculum vitae, er en kort og oversiktlig presentasjon av hvem du er, hva du kan og hva du har gjort tidligere. Momenter som skal være med er tidligere arbeidserfaringer, kvalifikasjoner fra utdanning og personalia. I tillegg legger man gjerne til et lite avsnitt som beskriver hvem du er som person og hvilke interesser du har.

Vanlig innhold er:

  • Navn og kontaktinformasjon
  • Bilde
  • Nøkkelkvalifikasjoner
  • Arbeidserfaring
  • Utdanning
  • Kurs og sertifikater
  • Språk
  • Fritidsinteresser

Noen velger å legge til referanser nederst i CV-en, men det vanligste er å spare disse til et senere tidspunkt i jobbsøkerprosessen ved å skrive “Referanser oppgis på forespørsel”. Ønsker du likevel å legge ved referansene dine, er det viktig at du har avklart med dem på forhånd at de kan bli kontaktet.

Slik lager du en god CV

I dag er det vanlig å registrere en elektronisk CV som en del av jobbjakten. Men den gode gamle CV-en er fortsatt aktuell, og mange velger å sende inn denne som vedlegg – ved siden av den elektroniske. Uavhengig av om du skal sende inn en ferdiglaget CV på mail eller registrere en CV gjennom en jobbportal, er det visse punkter som sikrer at CV-en din skiller seg ut og fanger interesse:

  1. Skreddersy etter bedriften

Poenget med CV-en er å selge seg inn hos en arbeidsgiver. Du trenger derfor ikke å liste opp alt du har drevet med i løpet av hele livet. Trekk frem de 3-4 viktigste arbeidserfaringene – i forhold til den jobben du søker på. En vanlig feil er nettopp at erfaringene blir for generelle og ikke nødvendigvis er relevant for stillingen du søker på. Jo mer du kan konkretisere og tilpasse til den aktuelle stillingen, jo bedre!

  1. Lag forståelige beskrivelser

Mange velger å liste opp arbeidserfaringene sine med nøkkelord, men det er ikke sikkert de som leser CV-en skjønner hva dine stikkord betyr. For eksempel Informasjonsarbeid – hva konkret innebærer det? Jobbet du med kommunikasjon innad i bedriften eller markedsføring utad? Samlet du data til analyse? Vær konkret i beskrivelsene, slik at det blir lettere for en potensiell arbeidsgiver å sile ut relevant erfaring.

  1. Bruk et aktivt språk

Et av de viktigste rådene når det kommer til skriftlig formidling er å bruke et aktivt språk. For det første gjør det teksten lettere å lese. Ettersom CV-en skal fremme deg som arbeidstaker, er det også viktig å ta eierskap over erfaringene dine.

La oss se på et eksempel:

“Deltok i markedsføringskampanjer” vs. “Satt opp markedsføringskampanjer”

Mens den første setningen beskriver en ting som er blitt gjort av deg, forteller den nederste setningen noe du gjør. Selv om setningene på mange måter forteller det samme, gir de likevel to vidt forskjellige uttrykk. Siste setning er mer slagkraftig og levende.

  1. Nøkkelkvalifikasjoner

Når man skal registrere CV på nett forholder man seg til en ferdig mal, og det er ikke alltid man får valget om å fylle inn nøkkelkvalifikasjoner. Er dette derimot et alternativ, er det visse grunnprinsipper du bør forholde deg til. Nøkkelkvalifikasjoner innebærer ikke at du skal komme med en oppramsing av alle dine gode egenskaper. Som vi var inne på i punktet over, handler det om å trekke ut gode egenskaper som er relevante for den type stilling du søker. Målet med CV-en er tross alt å fortelle en potensiell arbeidsgiver at du har de egenskaper og kvalifikasjoner som kreves for å utføre jobben på en god måte.

  1. Hold språket enkelt – og rent

Dette er nok det mest kjente rådet når det kommer til CV-skriving, men også punktet der flest bommer. Ingenting ødelegger en tekst mer enn skrivefeil, og enkle feil kan gi et dårlig inntrykk av deg som arbeidstaker. Tar du deg ikke tid til å korrekturlese CV-en, kan det gi inntrykk av at du ikke tar deg tid til å fullføre andre ting også. Få gjerne noen du kjenner, med litt språkkyndige egenskaper, til å lese gjennom teksten før du registrerer CV-en hos arbeidsgiver.

Les mer om våre 10 tips til den perfekte CV her.

Hvem er Businesspeople?

Businesspeople tilbyr rekruttering og bemanning på leder-, mellomleder- og spesialistnivå. Vi har nærmere 30 års-erfaring innen bemanning, og jobber i dag særlig med fagområdene økonomi, lønn og regnskap, salg og markedsføring, administrasjon og HR og personal.

Våre tjenester inkluderer:

  • Rekruttering
  • Delprosesser, testing og sluttvurdering
  • Utleie av spesialister
  • Search
  • Management for hire

Gjennom omfattende analyse, research og profesjonelle nettverk knytter vi kontakt med kandidater som ikke ville vært tilgjengelig ved annonsert rekruttering. Flere av våre ansatte har også dokumentert kompetanse i henhold til Det Norske Veritas’ standard for sertifisering av rekrutteringspersonell, noe som gjør at du kan føle deg trygg på at vi leverer kvalitet i våre prosesser.

Registrer CV hos Businesspeople i dag!

Når du registrerer CV-en din hos Businesspeople, blir du en del av vår database. Hver gang en av våre kunder har nye stillinger som skal ansettes, ser vi etter aktuelle kandidater blant våre registrerte CV-er.

Slik registrerer du CV hos Businesspeople:

  1. Klikk Registrer CV, øverst til høyre.
  2. Fyll inn personlig informasjon, kompetanse og ønsker.
  3. Last opp eventuelle vedlegg.
  4. Send inn.

Dersom det dukker opp en stilling som matcher dine kvalifikasjoner og egenskaper, vil vi ta kontakt med deg. Neste fase av rekrutteringen vil da være intervjurunder samt evne- og personlighetstester. Du kan også bruke din registrerte CV til å søke på stillingen som lyses ut gjennom våre hjemmesider. På Min Side kan du følge med på utviklingen av dine aktive søknader.

Ønsker du å bli en del av Businesspeople? Registrer din CV her, eller ta kontakt med en av våre rådgivere.

Background

Ta kontakt for en uforpliktende samtale